Alla inlägg under november 2007

Av Sofi - 25 november 2007 13:46

Idag så är jag då lite trött och hängig, med det har jag all rätt att vara. Vi hade marsvinsutställning igår och det blev en lång dag, dock inte så lång som vi trodde när vi började. Dagen flöt på bra och lokalen var helt ok, lite kall, men det var inte så konstigt då temperaturen hastigt hade sjunkit ett antal grader under natten.


Är nöjd med mina resultat, det blev 1 cert var till Tyr och Keilir och Yxsisia fick ett CK. Liam ställde ut sitt marsvin Bäbis i pet och fick en fin och bra bedömning, själv tyckte han det var lite läskigt då alla stod runt bordet och tittade.


När allt var städat och klart i lokalen var klockan runt 18 snåret och Johan kom och hämtade mig så jag slapp gå hem, sedan åkte vi till våran trevliga Pizzabagare och åt mat, GOTT och välbehövligt. Väl hemma igen så myste jag lite i soffan med familjen innan sängen uppsöktes för lite vila och sömn.


Idag så har varken jag eller någon annan i familjen gjort många knop, utan vi har suttit framför TV:n och tittat på film. Lungt och skönt med andra ord.

Men nu så ska jag gå ut och pula runt i marsvinsrummet, ska försöka möblera om lite därute.

Av Sofi - 22 november 2007 19:04

Jaha, då var det dax igen då, trimmning av marsvinen inför helgens utställning, och ja, jag vet att jag är lite sent ute, men som tur är så har jag vita djur och dom blir inte flammiga i färgen iallafall. Men självklart blir dom lite bättre trimmade om man börjar lite tidigare och trimmar lite i taget än allt på engång.


I helgen så håller vi till på hemmaplan för mig, alltså här i Julita, ingen lång resa men det blir en tidig morgon iallafall då det är jag som har nyckeln till lokalen och allt ska ställas iordning innan alla utställare kommer vid 8,30, så vid 7 rycket är vi ett gäng "pigga" och glada som börjar våran utställningsdag.


Idag så har alla papper om telefon abbonemang, bredband och TV fyllts i, gisses vad papper, autogiro hit och autogiro dit. Nu ska vi bara komma ihåg att lägga det på brevlådan också.


Hundarna vill inte gå ut och när dom väl kommer ut så vill dom inte göra sina behov, men va f-n, hur svårt kan det vara, dom MÅSTE ju bara var kiss/bajs nödiga, för inne har dom inte gjort något. Och när dom är inne så slår latmasken klorna i dom, dom bara sover, möjligen så busar dom 5 minuter med varandra innan dom somnar i soffan igen.


Patric och Max åkte iväg till fjällen på förmiddagen. Max var så pirrig i magen så han mådde nästan illa och Patric var lite samanbiten, men iväg kom dom. Tror att dom får en trevlig minisemester med mycket snö.

Av Sofi - 21 november 2007 14:02

Nu är fiberkabeln inkopplad, efter en heldel borrande i väggen så gick det rätt snabbt. Nu återstår bara det delikata problemet att välja vilken leverantör vi ska ha, inte helt lätt då det finns 3 olika att välja mellan, det blir till att bläddra i papprena jag fick och se om vi kan bestämma oss.



Av Sofi - 21 november 2007 06:54

Nä, inte alls, trött, yr i huvudet pga att jag sovit dåligt, barnen är helt omöjliga och stökar runt och bråkar mest hela tiden med varandra.


Max har under morgonen upptäck att han får rum på ett av sina hyllplan i garderoben, kul tyckte han, inte jag. Han har även kommit på att jag blir gaaaalen av att han låter hela tiden, vilket han bara måste göra då, givetvis.


Patric är klar efter endel stök, han kan inte byta om om någon pratar med honom eller tittar på honom. Sen blev det tjurigt när han upptäckte att pappa tagit risifruttin med sig till jobbet, den som han tänkt ha till skolan idag, nu duger då inget alls.


Lovisa, tack och lov, bråkar och stökar inte, hon är bara morgontjurig, men låter man henne vara och inte pratar med henne är det lugnt. SKÖNT!!!!


Imorgon åker Patric & Max till fjällen med farmor och farfar och resterande släkten för att fira farfars födelsedag, det kan kanske vara därför dom är så uppskruvade idag, mycket möjligt.

Johan, jag, Lovisa och Liam blir hemma för det blir lite mycket pengar som far iväg annars, (vi ska faktiskt ut med några härliga tusenlappar för fiberkabel installationen) sen har vi våra djur som vi inte har någon vakt åt, (alla åker ju till fjällen). En annan orsak är att jag faktiskt inte tycker att det är så skit kul i fjällen heller, så jag är gärna hemma även om jag haft råd och djurvakt.

Av Sofi - 20 november 2007 14:04

Idag på förmiddagen har jag (otroligt nog) börjat slå in årets julklappar, jag kan inte låta bli att förundras över mig själv, ute i såhär god tid har jag ALDRIG varit förut. Om jag fortsätter och vara så duktig så kan jag bara undra vad jag ska göra kvällen innan  julafton, i vanliga fall är jag helt hysterisk över att alla klappar & julgran ska pyntas och klockan rinner iväg. I år lutar det åt att jag faktiskt kan sitta och dricka glögg och vara trevlig......


Idag så är utsikt här och blåser i fiberkabeln och imorgon kommer dom in för att koppla in allt. Nu ska jag bara ringa och fixa lite så vi får allt att fungera också med hemtelefon och div. annat.


I marsvinsrummet så finns det hopp för den danska honan som kastade sin kull igår, hon äter, så än finns det som sagt hopp.

Av Sofi - 19 november 2007 14:11

Den gick fort måste jag säga.

Fredagen inleddes med att hämta en bäddsoffa hos mamma, blev kvar en stund för att prata och fika lite. Gjorde även ett besök på Willys för våran 14 dagars storhandling.


Lördagen for jag iväg till Västerås och handlade julklappar (nästan klar nu) och hälsade på Michelle, samt hämtade hem 2 marsvinspojkar, dock har den ena tyvärr ingen framtid som avelshane här utan får flytta hem till uppfödaren ingen, den andra hanen är bara här på besök för att förlusta sig med 2 damer, sedan ska han flytta hem igen i samband med Sollentuna mässan.

När jag kom hem igen så var det bara att hänga på släpkärran och åka iväg för att hämta hem hö, vilket tar lite tid då vi alltid blir stående för att prata lite. Vi har en väldigt trevlig höleverantör som vi gärna pratar bort lite tid med.

När allt var avlastat hemma och kärra/bil återlämnat till sina ägare så blev vi lyckligtvis bjudna på mat av svärmor, jag var då så hungrig så jag var yr i huvudet.


Söndagen tillbringades i soffan med huvudvärk, förmodligen pga att jag fuskade med maten på lördagen.


Idag så har det varit en vanlig vardag, barnen i skolan/dagis. Lugnt hittills. Mamma varit på besök, turligt nog för henne mitt i lunchen så hon fick både mat och kaffe i magen.


I marsvinsrummet har det kommit golden agouti bäbisar (2 kullar), 1 hona och 1 hane i ena kullen, den andra kullen efter den danska honan var som vanligt döfödd och nu ser hon mycket tagen och matt ut, klarar hon detta så blir det inget mera försök utan ett liv som kelhona och mystant väntar istället.


Av Sofi - 14 november 2007 06:39

Idag är jag JÄTTE trött. Och kallt är det, inne iallafall, så det är dax att sätta fart på en brasa i spisen så vi får lite värme.


Patric är hängig, lite feber och har ont i huvudet, han blir hemma idag. Lovisa känner sig inte heller kry, vi får se om hon har feber. Känns som om det är förkylnings dax i huset.

Av Sofi - 13 november 2007 17:22

Sådär ja, nu har det grävts med liten grävmaskin på tomten, läckert lerigt blev det, inte på hela tomten utan en snygg brun rand tvärs över hela gräsmattan. Och hör och häpnad så tror jag att alla planteringar jag kämpat med under sommaren missades, fast helt säker kan jag nog inte vara förrän i vår då jag kommer att märka vad som saknas, om det saknas något.

 Nästa vecka kommer dom för att koppla in allt, vid frågan om dom var hundrädda så blev svaret att dom inte var det men dom skulle uppskatta om hundarna var instängda så dom fick jobba ifred :) . Tur att vi har hundburar att plocka fram så dom slipper ha två faraohundar omkring sig hela tiden.


I marsvinshuset är det lugnt just nu. Väntar mina första abby kullar vilken dag som helst, spännande. Kaninen som jag snällt nog har fixat plats åt på golvet har ordnat eget boende, i min pensionärs bur ihop med 4 äldre marsvinshonor, här är man snäll och vad gör kräket, jo flyttar in i storburen (gammalt foderbord). Jaja, han får väl hoppa och skutta som han vill, vill han ner på golvet så är det bara att skutta dit, han har fritt val, misstänker att han kommer bli mega bortskämd nu under vintern.


Nu ska vi fika, barnen och jag, Johan fick ta med sig bulle i timmerbilen då han jobbar natt.

Ovido - Quiz & Flashcards